Penggunaan Bahasa dalam Iklan di Indonesia: Analisis Pragmatik pada Pesan Persuasif
Keywords:
pragmatic analysis, advertisements, persuasive messages, Indonesian, communicationAbstract
This study analyzes the language strategies used in advertisements in Indonesia through a pragmatic approach. This study examines various television and digital advertisements to see how the use of language aims to influence consumer perceptions and encourage certain actions. The results show that pragmatic elements, such as implicature and presupposition, are very effective in conveying persuasive messages, increasing the appeal of advertisements to consumers in Indonesia.
References
Aitchison, J. (2000). The Language of Persuasion: An Introduction to Pragmatic Advertising. London: Routledge.
Anggraeni, D. (2021). "Strategi Bahasa Persuasif dalam Iklan Televisi di Indonesia." Jurnal Komunikasi Indonesia, 14(2), 103-115.
Arsyad, S. (2020). Pragmatik dalam Komunikasi: Teori dan Aplikasi dalam Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Cangara, H. (2018). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Fadilah, M. (2019). "Implikatur dalam Bahasa Iklan Televisi di Indonesia: Pendekatan Pragmatik." Jurnal Bahasa dan Sastra, 6(3), 78-87.
Fauzan, M. (2020). Komunikasi dan Bahasa dalam Iklan: Perspektif Pragmatik. Yogyakarta: LKiS.
Fitriani, R. (2022). "Presuposisi dalam Iklan Produk Kecantikan: Analisis Pragmatik." Jurnal Pragmatik Bahasa Indonesia, 9(2), 45-56.
Haryono, A. (2021). "Efektivitas Pesan Persuasif dalam Iklan Digital: Studi Kasus pada Media Sosial." Jurnal Komunikasi Digital Indonesia, 8(1), 112-125.
Kusuma, D. (2018). "Penggunaan Bahasa dalam Iklan Makanan Cepat Saji di Indonesia: Analisis Tindak Tutur." Jurnal Linguistik Terapan, 11(4), 101-112.
Lakoff, R. T. (2004). The Language War: Persuasion and Power in Modern Advertising. Cambridge: Cambridge University Press.
Mayasari, D. (2019). "Analisis Pragmatik pada Pesan Persuasif dalam Iklan Produk Kesehatan." Jurnal Ilmu Bahasa, 15(1), 66-77.
Nugroho, S. (2020). "Implikasi Pragmatik dalam Bahasa Iklan Mobil di Indonesia." Jurnal Linguistik Indonesia, 22(3), 56-69.
Parera, J. (2021). Bahasa dan Komunikasi Persuasif dalam Iklan Indonesia. Surabaya: Airlangga University Press.
Sari, R. (2019). "Strategi Pragmatik dalam Penyampaian Pesan Iklan Rokok di Televisi." Jurnal Media dan Budaya Populer, 7(2), 132-144.
Wijaya, I. (2020). "Analisis Presuposisi dan Implikatur dalam Iklan E-commerce di Indonesia." Jurnal Pragmatik Indonesia, 8(1), 95-108.